Om Kommunen

Digital post

Kontakt Slagelse Kommune nemt og sikkert med digital post

Digital post er lidt ligesom at bruge mail, men da den digitale postkasse er beskyttet af NemID, kan den derfor benyttes til alle former for brevveksling mellem dig og Slagelse Kommune – også med personfølsomme og fortrolige oplysninger.

For at bruge digital post, skal du eller virksomheden have et NemID.

Der er en lang række gode fordele ved at oprette en digital postkasse. Det er sikkert, hurtigt og gratis, og du har altid dine nye og gamle breve lige ved hånden. 

Derfor kan vi kun opfordre til at alle, der kan, får en digital postkasse. 

Dine fordele med Digital Post

  • Når du sender post via din digitale postkasse, sender du det sikkert. Det vil sige, at der ikke er andre end dig og modtageren, der kan åbne og læse din korrespondance med os. Din digitale postkasse er tilknyttet cpr-nummer eller cvr-nummer og beskyttet med NemID. 
  • Din digitale postkasse følger dig, uanset om du flytter adresse eller skifter mail.
  • Din post bliver automatisk gemt og sikkert opbevaret i din digitale postkasse. Du har altid din korrespondance med det offentlige med dig, hvis du bare har dit NemID på dig.
  • Du kan tilgå din digitale postkasse på hvilken som helst computer.
  • Både du og kommunen sparer udgifterne til porto og papir. 

Kommunens fordele med Digital Post

  • Som offentlig myndighed må vi kun sende personfølsomme eller fortrolige informationer på en sikker kanel: Digital Post er sikker.
  • Slagelse Kommune kan spare en del på at sende og modtage post elektronisk, og sammen kan vi spare en hel del papir og dermed gøre noget godt for miljøet.
  • Derudover sparer vi arbejdstid på at håndtere vores arbejdsgange elektronisk.


Hvad kan jeg modtage digitalt fra Slagelse Kommune?

Slagelse Kommune sender i dag digital post på en række områder. Der er dog områder, hvor du vil modtage din post i almindelig brevform. Når vi ikke sender al post digitalt, skyldes det blandt andet, at ikke alle it-fagsystemer er klar til det. Andre gange skyldes det, at brevene håndteres af andre aktører. Det gælder for eksempel underretningsbreve vedr. sygedagpenge og barsel, som sendes fra Virk.dk.

Du kan med andre ord godt opleve, at modtage både papirbreve og digital post, selv om afsenderen i begge tilfælde er Slagelse Kommune. Fremover vil Slagelse Kommunen sende mere og mere post digitalt

Læs mere

Siden er sidst opdateret 10. april 2014