NemID

For at betjene dig selv på nettet skal du logge på med NemID. Se hvordan du får et NemID

NemID består af et brugernavn, en adgangskode og et nøglekort - tilsammen er det din adgang til både offentlig og privat selvbetjening på internettet

Sådan får du NemID

Spørgsmål og svar
  • Hvem kan få NemID?

    Alle, der er over 15 år og har et dansk cpr-nummer, kan få NemID.

    Hvis du er under 15 år, kan du få NemID, der kun kan bruges til din netbank.
    Bankerne har forskellige regler for, fra hvilken alder de tilbyder deres kunder en netbank aftale - kontakt din bank for flere oplysninger.

  • Hvordan får jeg NemID?

    Er du netbankkunde?

    Hvis du er netbankkunde, behøver du ikke foretage dig noget. NemID erstatter din nuværende adgang til netbank og derfor får du automatisk et NemID fra dit pengeinstitut.

    Når du får dit NemID fra banken, skal du huske at markere, hvis du også vil bruge NemID til Slagelse Kommunes og resten af det offentliges selvbetjeningsløsninger – ellers kan du kun bruge NemID til din netbank.

    Du kan også logge på NemID selvbetjening og derinde markere, at du ønsker at bruge dit NemID fra banken til offentlige løsninger.

    Bestil hos NemID

    Hvis du ikke har netbank, kan du bestille NemID via NemIDs hjemmeside - det kræver et gyldigt dansk pas eller kørekort.

    Få NemID udstedt med det samme

    Du kan få udstedt NemID i de tre Borgerservicecentre i Korsør, Skælskør og Slagelse.

    Du skal møde personligt op og kunne legitimere dig.

    Hvis du medbringer gyldig billedlegitimation, får du din NemID med det samme.

    Hvis du viser anden gyldig legitimation, sendes NemID-nøglekortet til din folkeregisteradresse.

  • Hvad skal jeg medbringe af legitimation?

    For at få NemID skal du møde personligt op og kunne legitimere dig med dokumentation.

    Med en af disse former for billedlegitimation, får du NemID med det samme:

    • Nationalt kørekort udstedt i et EU/EØS land
    • Pas
    • Forsvarets identitetskort (fra DK)
    • Natopas
    • Politilegitimationskort (fra DK)
    • Tidsubegrænset opholdstilladelse af typerne C, D og F
    • Danske pengeinstitutters Id-kort

    Hvis du ikke har billedlegitimation, skal du medbringe to andre typer af legitimation. Den ene type af legitimationsbeviserne skal være sygesikringskort (sundhedskort), dåbs- eller navneattest.
    Du får ikke hele din NemID med hjem - nøglekortet bliver sendt til din adresse.

    • Dåbs- eller navneattest
    • Fødsels- og navneattest
    • Sygesikringskort (sundhedskort)
    • Seneste årsopgørelse eller forskudsopgørelse fra Skat
    • Dokumentation for udbetaling af offentlig ydelse (maks. 3 måneder gammel)

    Bemærk at den NemID vi udsteder, kan ikke anvendes i din netbank. Vi anbefaler derfor, at du får NemID fra dit pengeinstitut, hvis du ønsker at bruge det samme NemID både til din netbank og til de offentlige selvbetjeningstilbud.

  • NemID for svagtseende eller blinde

    Svagtseende

    Hvis det kniber med at se skriften på standard-nøglekortet, kan du få et nøglekort med stor skrift. Du behøver ikke at dokumentere, at du er svagtseende for at få et nøglekort med stor skrift.

    Du kan finde mere information om løsningen "NemID for blinde og svagtseende" samt bestille en sådan hos NemID.


    Blinde

    Hvis du er blind, kan du bestille en særlig løsning til blinde. Løsningen fungerer ved hjælp af en såkaldt ”Active Voice Respons”.

    Voice Response-løsningen til blinde stiller en række særlige krav til teknikken. Ved at vælge Voice Response, modtager du din nøgle via et telefonopkald i stedet for at finde nøglen på et nøglekort. Din midlertidige adgangskode får du på en cd-rom.

    For at kunne bruge Voice Response-løsningen skal du have

    • en computer med cd-rom drev
    • en telefon med dansk, færøsk eller grønlandsk telefonnummer (nummeret skal opgives ved bestilling af NemID).

     

  • Kan du kun bruge NemID til netbank og ikke på offentlige hjemmesider?
    Hvis du har fået NemID via din bank, skal du sige "Ja" til at knytte offentlig digital signatur til dit NemID, før du kan bruge NemID på offentlige og private tjenester.
     
  • Kan jeg bestille ekstra nøglekort, hvis jeg fx skal ud at rejse?

    Ja, på NemID.nu under selvbetjening, kan du bestille op til tre ekstra nøglekort.

     

    Ved henvendelse i din bank eller Borgerservicecentrene, kan du få udleveret op til ti ekstra nøglekort.

  • Her kan du bruge NemID

    NemID giver adgang til både netbanken, offentlige hjemmesider og en lang række private tjenester.

    Her finder du en liste over de tjenesteudbydere, der tilbyder adgang med NemID (nyt vindue).

     
  • Hjælp og vejledning

    På NemID's hjemmeside kan du finde hjælp, råd og vejledning til, hvad du kan gøre, hvis fx teknikken driller, nøglekortet er blevet væk eller du har glemt din adgangskode.

    Gå til NemID support (nyt vindue)

  • Digitalt nøglekort

    Et digitalt nøglekort er en elektronisk udgave af det kendte nøgle-papkort.

    Det digitale nøglekort, også kaldet en nøgleviser, er et lille apparat med en knap og et display.
    Med en nøgleviser skaber du selv nøglen ved et tryk på en knap.
    Du skal taste nøglen ind efter at du skrevet bruger-id og adgangskode, ligesom når du bruger pap-nøglekortet.

    Nøgleviseren er ligesom nøglekortet personligt og passer kun til dit NemID. Derfor er det vigtigt, at du passer godt på den og opbevarer den et sikkert sted.

    Du skal beholde dit nøglekort. Du får fx brug for det, hvis du mister nøgleviseren og skal spærre den.

    Nøgleviseren koster kr. 99,00 og har en levetid på mindst 3 år.
    Nøgleviseren kan kun købes via DanID - IKKE i Borgerservice.

    Læs mere og/eller bestil dit digitale nøglekort via DanID's hjemmeside (nyt vindue)

  • NemID til erhverv - virksomheder og foreninger

    Med NemID medarbejdersignatur kan du identificere dig som ansat i en virksomhed eller foreningen og agere på vegne deraf.

    NemID medarbejdersignatur bruger du fx når du sender og modtager digital post, underskriver dokumenter online, logger på interne systemer eller sender og modtager sikre e-mails.