Projekt Fribussen 2.0

Projektets direkte link er: slagelse.dk/fribussen20

I bunden af siden her findes "abonnér på denne side". Taster du din e-mailadresse dér, får du besked, når der er nyt om projektet Fribussen 2.0. 


Fire bliver til en og gratis for alle

De fire busruter 433, 496, 497 og 498 bliver nedlagt fra sommeren 2021. De fire ruter har i gennemsnit hver ca. 25 brugere om dagen; primært skoleelever.

På grund af de lave passagertal skal de fire busruter afløses af Fribussen 2.0, som bliver gratis at køre med. Konceptet bliver i stil med Fribussen, som siden august 2020 har kørt i Stillinge-området.

Pengene, som bliver sparet på de at nedlægge de fire ruter, bliver alle overført til Fribusprojektet.

Det nye Fribusprojekt har fået navnet Fribussen 2.0.

Det er ikke besluttet, hvor Fribussen 2.0 præcist skal køre endnu. Det er området omkring Slots Bjergby, Sørbymagle, Flakkebjerg, Dalmose, Vemmelev, og Boeslunde, som er i spil.

Seneste nyt

FAQ - projekt Fribussen 2.0
  • Hvad er Fribussen?

    Fribussen er:

    • En bus, som er gratis for alle passagerer. Der skal ikke købes billet, bruges rejsekort eller vises anden rejsehjemmel for at køre med.

    • En bus, som kører i en eller flere faste ruter.

    • En bus, som kører efter en fast køreplan og helst en køreplan, som er let at huske.

    • En bus med faste stoppesteder, men også med mulighed for vinkestop udenfor byskiltene. 
  • Hvorfor nedlægger I ruterne 433, 496, 497 og 498?

    De fire ruter har i gennemsnit hver 25 brugere om dagen. Det er primært skoleelever. Derfor vil vi gerne prøve at skabe en eller flere ruter til gavn for flere.

  • Hvor meget sparer I på at nedlægge 433, 496, 497 og 498?

    Vi sparer ikke noget ved at nedlægge de fire ruter. Alle pengene, som i dag bliver brugt på de fire buslinjer, bliver overført til Fribussen 2.0. 

  • Hvorfor er Fribussen gratis, når alle andre busser kræver billet eller anden rejsehjemmel?

    Billetindtægterne på de fire ruter, vi nedlægger, er i forvejen ikke særlig store. Det skyldes, at det primært er skoleelever, som benytter dem, og mange af dem får deres buskort betalt.

    Derfor koster det ikke ret meget at gøre det gratis. Kan vi samtidig skabe busruter, som flere får gavn af, er det en fordel for alle. 

  • Hvor mange Fribusruter kommer der?

    Det er ikke besluttet endnu. Først skal vi finde ud af, hvad der er af ønsker og behov.

    På den baggrund bliver der udarbejdet tre forskellige scenarier.

    Derefter bliver det Erhvervs- og Teknikudvalget, som beslutter, hvilke eller hvilken rute der skal arbejdes videre med.

    Til slut kommer der en høring før den endelige rute bliver besluttet. 

  • Hvem bestemmer bussernes rute og køreplan?

    I sidste ende er det Erhvervs- og Teknikudvalget, som skal træffe en beslutning.

    Det gør de på baggrund af de input, vi har fået fra lokale interessenter. Derudover kommer der også en høring og et borgermøde. 

  • Hvornår kommer Fribussen 2.0 til at køre?

    Fribussen starter med at køre, når det nye skoleår starter i august 2021. 

  • Hvordan kommer det til at påvirke skoleeleverne?

    Det er for tidligt at sige, hvordan den enkelte elev bliver påvirket. Men nogle skal køre med Fribussen til og fra skole og nogle benytte andre busruter.

    For de børn, som har krav på transport, og ikke kan bruge hverken Fribussen 2.0 eller andre busruter, kigger vi på at oprette lukkede ruter. Det vil sige ruter kun for skoleeleverne, hvor de bliver hentet på aftalte opsamlingssteder om morgenen, og kørt tilbage om eftermiddagen. 

Siden er sidst opdateret 7. december 2020