Ro og overskud i Flakkebjerg

I Flakkebjerg bor en lille familie.

Rikke og Jonas Madsen samt deres søn Ferdinand. De er flyttet fra Ringsted til landsbyen for to et halvt år siden. Egentlig kan de godt lide at bo i byen, men Ferdinand har brug for ro og for at kunne komme ud i det fri, når hverdagen bliver lidt for overvældende.

Og det gør den faktisk tit, for Ferdinand på 12 år har for tre år siden fået stillet diagnosen autisme. Ikke at det ændrede så meget for familien Madsen, for Rikke og Jonas har altid vidst, at deres søn var anderledes, og at han højst sandsynligt ville få lige præcis den diagnose. Der fulgte dog nogle nye muligheder med diagnosen, Ferdinand fik blandt andet bevilliget en plads på en skole med speciale i autisme.

- Ferdinand startede først i et tilbud i Ringsted, men det fungerede aldrig optimalt, så vi havde allerede kigget lidt på andre muligheder, da kommunen valgte at lukke skolen. Derefter valgte vi Rosenkilde Skole i Slagelse. Vi besøgte skolen én gang og kunne mærke, at dette ville være det helt rigtige for vores søn. Vi fandt et dejligt lille hus, pakkede vores ting og flyttede her til kommunen. Huspriserne i Flakkebjerg matchede vores budget, så jeg kunne arbejde deltid og dermed få mere tid til Ferdinand, så derfor blev det vores base, forklarer Rikke Madsen. 

Rutiner og god tid

God tid er da også en altafgørende faktor for familien Madsen. Alt skal planlægges og helst foregå i et roligt tempo. Ferdinand har, i lighed med de fleste med autisme, brug for faste rammer og grundig forberedelse, når der skal ske nye ting.

- Vi har en hverdag, der fungerer godt, og vi kan se, at Ferdinand har udviklet sig meget i de to et halvt år, hvor han har været tilknyttet Rosenkilde Skole. Vi har mange rutiner, og sørger for at planlægge efter Ferdinands behov. Når vi har aftaler én weekend, så holder vi den næste fri. En tur i Bilka eller Silvan skal også planlægges omhyggeligt, og må ikke tage for lang tid. Vi oplever dog, at det bliver bedre med tiden. Ferdinand er blevet ældre, og har fået nogle redskaber til at tackle mange af de udfordringer, han møder, og der har skolen altså gjort en stor forskel, fortæller Jonas Madsen.

Rosenkilde Skole er en intern skole, der hører under Autisme Center Vestsjælland. Skolen arbejder sammen med forældrene og eleverne om at udvikle de sociale, kommunikative, kognitive og faglige kompetencer.

- Der er et rigtig godt samarbejde med lærerne på skolen. De løser alle eventuelle problemstillinger meget professionelt, og vi får den sparring, vi har behov for, konstaterer Jonas Madsen. 

God til computer

Indtil videre er Ferdinands hverdag koncentreret omkring skolen og hans store interesse for computere og IT.
- Ferdinands autisme gør, at han ofte får særinteresser, hvor han fordyber sig intenst i et emne. Han er også rigtig god til computere, og bruger meget tid på at spille og være på Skype. Computeren er samtidig et rigtig godt redskab til at udvikle de sociale kompetencer. Her kan han snakke og spille med andre uden nødvendigvis at skulle kigge dem i øjnene, og det gør det hele lidt nemmere. Lige nu er det svært at spå om Ferdinands fremtid, men vi tror på, at han kan få en ungdomsuddannelse, og måske bliver det inden for IT. Det er da vores håb, at vi skal se vores søn fortsat udvikle sig, få et godt liv og kunne klare sig selv. Der er vi jo ikke anderledes end andre forældre, siger Rikke Madsen.

 

Interview december 2013

Siden er sidst opdateret 9. juni 2016