Ny digital rådgivning for unge i Slagelse Kommune

Slagelse Kommune indgår samarbejdsaftale med Cyberhus der står for den landsdækkende chatrådgivning for unge under 18 år. Chatten går i luften 2. december.

Et projekt støttet af Veluxfonden, med allerede gode erfaringer fra flere kommuner i landet i forebyggelsen mod alvorlig mistrivsel og begyndende kriminalitet.

Unge betragter i dag internettet som en naturlig del af deres so­ciale virkelighed. Derfor er det oplagt for dem at søge hjælp i den digitale verden, når de er forvirrede eller fortvivlede.

Hvordan kan online rådgivning hjælpe?

De digitale rådgivningstilbud kan hjælpe på nye måder, fordi de etablerer trygge rum, hvor den unge dels kan øve sig i at udtrykke sig og dels opleve en voksen, der vil lytte til og respektere dem. Alt for mange unge oplever at føle sig alene med sine tanker og bekymringer, og det skal Slagelsechatten være med til at undgå, så unge kan få talt om det de har svært at tale med andre om.

Digital tilstedeværelse

De unge tager ofte de første vigtige skridt på vejen mod erkendelse af egne udfordringer og muligheder online, og her skal vi i Slagelsechatten som voksne, også være til stede til at vejlede og støtte. Vores vigtigste opgave med den digitale tilstedeværelse er, at styrke de kompe­tencer og den erkendelse, der skal til for, at de unge opsøger hjælp ansigt til ansigt. Den unge er anonym i chatten og i brevkassen, men har mulighed for at ringe ind til chatten og få direkte kontakt med rådgiveren, hvis der skulle være behov for det. Derfor er online råd­givning ofte et vigtigt supplement til de offentlige fysiske rådgivninger, da den unge har mulighed for selv at styre hvad der skal ske. Med et lokalt team af chatrådgivere på tværs af faggrupper i Slagelse Kommune, bygges der bro til udsatte unge i nærområdet, som endnu ikke har et tilbud der imødekommer de udfordringer de står med, eller som oplever den digitale rådgivning være den hjælp der skulle til for den unge kom godt videre. Alle tilknyttede chatrådgivere kommer på kursus i digital rådgivning for unge, og arbejder til daglig med unge i hele kommunen. Der er allerede omkring 20 chatrådgivere der er med til start og stadig mange på venteliste. Interessen er stor for at gøre en forskel for kommunens unge mennesker.

Tværfagligt fællesskab styrker samarbejdet mellem kommunens medarbejdere

Udover at være en forebyggende indsats for unge i Slagelse, styrker Slagelsechatten samarbejdet på tværs af de faggrupper der alle arbejder med unge i kommunen.

Rådgiverne lærer af hinandens faglighed og får igennem chatfællesskabet et hurtigere og bredere kendskab til de forskellige tilbud kommunen har. Det er med til at styrke Slagelse Kommunes ungeindsats samlet set. På åbningsdagen for chatten den 2. december fra kl. 16-20 vil alle rådgiverne ligeledes sidde sammen i hyggelige rammer i huset på Perron 3 for at markere det nye fællesskab.

Kampagne der er målrettet unge

Som den første kommune i projektet, har Slagelse fået hjælp af en konsulent i digital kommunikation til at udarbejde en digital kampagne i forbindelse med åbning af chatten. Kampagnen har fået navnet ’IkkeAlene’, da chatten netop har til formål at vise de unge, at der altid er en voksen der gerne vil lytte og snakke med dem. Derudover ligger der også et budskab om, at mange af de spørgsmål eller tanker som de unge kan føle sig alene med, ofte er noget de har tilfælles med andre unge. Der er lavet målrettede annoncer som vil komme frem på forskellige social media platforme, som de unge kan trykke ind på og derigennem blive ført direkte til Slagelsechatten. Der er ikke lagt fingre imellem budskaberne i annoncerne, som har en frisk og bramfri facon. Dette er helt bevidst for bedre at kunne fange de unges nysgerrighed og tale ind i et sprog de kan genkende.

Flere oplysninger

Ønsker du flere oplysninger, så kontakt:

  • Brian Sørensen, Center for Børn og Unge,
    telefon 24 65 21 01
  • Sophia Ziegler, Rusmiddelcenteret, Perron 3,
    telefon 92 43 37 39

Pressemeddelelse den 29. november 2019