Tilbage til oversigten

Affald - ændring af beholdere

Her kan du skifte størrelse på din affaldsbeholder eller ændre antallet af affaldsbeholdere.

Det er kun ejeren af ejendommen eller fx viceværter, der må ændre størrelse eller antal af affaldsbeholdere.

Hav dette parat

  • NemID
  • Adresse
  • Navn, telefonnummer og e-mail

Det tager cirka 8 minutter.

Start selvbetjening

Sådan gør du:

  1. Tryk på Start selvbetjening
  2. Log ind med NemID
  3. Indtast adresse
  4. Angiv de ønskede ændringer til affaldsordningen
  5. Indtast kontaktoplysninger
  6. Tjek indtastede oplysninger og tryk på Indsend
  7. Du får en kvittering på e-mail

Spørgsmål og svar fold alle ud
  • Er der særlige forhold for etageejendomme og samlede bebyggelser?

    Alle i kommunen skal sortere deres affald.

    Men der kan være særlige forhold for etageejendomme og samlede bebyggelser.

    Er du ansvarlig for affaldsordningen i din etageejendom eller samlede bebyggelse, er du velkommen til at kontakte os for at få svar på dine spørgsmål.

    Du kunne fx være ejer, administrator, vicevært eller lignende.

    Kontakt Slagelse Kommune, Affald og Genbrug på:

  • Hvordan betaler jeg for affaldsordningen, og hvad dækker betalingen?

    Du betaler via ejendomsskatten.

    Alle husstande betaler for at få hentet affald fra husholdningen. Betalingen dækker også afhentning af haveaffald og storskrald på din adresse.

    Prisudvikling

    De fleste vil opleve, at prisen er steget fra 2017 til i dag. Du kan se prisen på ejendomsskattebilletten.

    Baggrund for den nuværende affaldsordning og stigning er, at der fra regeringens side stilles krav om, at mindst 50 % af affald skal genanvendes i 2022, og at det generelt er blevet dyrere at hente husholdningsaffald og behandle madaffald.

    På trods af stigningen er gebyret stadig lavere end i 2013, og den kommer efter en række år, hvor prisen løbende er sat ned.

  • Hvordan får jeg hentet haveaffald og storskrald?

    Du skal selv bestille en afhentning af haveaffald eller storskrald på din adresse. Det koster dig ikke ekstra.

  • Hvordan skal jeg sortere mit affald?

    Du kan læse mere om sortering af affald på siden:

  • Hvornår er der sæsontømning af affald for sommerhuse?

    Sommerhuse tilmeldt sæsontømning får i 2020 hentet affald:

    • Første gang i uge 12/13
    • Sidste gang i uge 45/46

    Om det er den ene eller den anden uge, afhænger af, om din ejendom får hentet affald i en lige eller ulige uge.

    Se hvilken dag du får hentet affald.

    Sommerhuse med sæsontømning får tømt hver uge i samme periode som helårshuse.

  • Hvornår får jeg hentet mit affald?

    Hvilken dag hentes mit affald?

    Se hvornår dit affald hentes i din tømmekalender for hele året. Kalenderen ser du via selvbetjening.

    Kalenderen viser også, hvornår storskrald og haveaffald kan hentes, hvis du bestiller en afhentning.

    Hvilket tidspunkt hentes affald?

    Skraldemanden henter dit affald mellem kl. 5.00 og kl. 20.00.

    Skraldemanden tilrettelægger selv sin rute, og tidspunktet for afhentning på din adresse kan derfor variere.

  • Jeg har ikke flere poser til madaffald. Hvor kan jeg få flere?

    Du kan hente poser til madaffald gratis hos Bibliotek og Borgerservice eller på genbrugspladserne samt hos en række forhandlere.