Affald - ændring af beholdere
Her kan du skifte størrelse på din affaldsbeholder eller ændre antallet af affaldsbeholdere.
Det er kun ejeren af ejendommen eller fx viceværter, der må ændre størrelse eller antal af affaldsbeholdere.
Hav dette parat
- NemID
- Adresse
- Navn, telefonnummer og e-mail
Det tager cirka 8 minutter.
Sådan gør du:
- Tryk på Start selvbetjening
- Log ind med NemID
- Indtast adresse
- Angiv de ønskede ændringer til affaldsordningen
- Indtast kontaktoplysninger
- Tjek indtastede oplysninger og tryk på Indsend
- Du får en kvittering på e-mail
-
Er der særlige forhold for etageejendomme og samlede bebyggelser?
Alle i kommunen skal sortere deres affald.
Men der kan være særlige forhold for etageejendomme og samlede bebyggelser.
Er du ansvarlig for affaldsordningen i din etageejendom eller samlede bebyggelse, er du velkommen til at kontakte os for at få svar på dine spørgsmål.
Du kunne fx være ejer, administrator, vicevært eller lignende.
Kontakt Slagelse Kommune, Affald og Genbrug på:
- affaldsordning@slagelse.dk
- Tlf. 58 57 38 50
-
Hvordan betaler jeg for affaldsordningen, og hvad dækker betalingen?
Du betaler via ejendomsskatten.
Alle husstande betaler for at få hentet affald fra husholdningen. Betalingen dækker også afhentning af haveaffald og storskrald på din adresse.
- Affaldsgebyrets sammensætning for normalhusstande (pdf - nyt vindue)
- Affaldsgebyrets sammensætning for sommerhuse (pdf - nyt vindue)
- Affaldsgebyrets sammensætning for etageejendomme (pdf - nyt vindue)
Prisudvikling
De fleste vil opleve, at prisen er steget fra 2017 til i dag. Du kan se prisen på ejendomsskattebilletten.
Baggrund for den nuværende affaldsordning og stigning er, at regeringen stiller krav om, at mindst 50% af affald genanvendes i 2022.
Generelt er det blevet dyrere at drive genbrugspladserne, at hente husholdningsaffald og at behandle genanvendeligt affald. Vi har indledt en opsparing, så vi fra 2023 kan indføre en ny affaldsordning og leve op til regeringens krav om at sortere i 10 affaldsfraktioner og genanvende mere.
-
Hvordan får jeg hentet haveaffald og storskrald?
Du skal selv bestille en afhentning af haveaffald eller storskrald på din adresse. Det koster dig ikke ekstra.
-
Hvordan skal jeg sortere mit affald?
Du kan læse mere om sortering af affald på siden:
-
Hvornår er der sæsontømning af affald for sommerhuse?
Sommerhuse tilmeldt sæsontømning får i 2022 hentet affald:
- Første gang i uge 11/12
- Sidste gang i uge 43/44
Om det er den ene eller den anden uge, afhænger af, om din ejendom får hentet affald i en lige eller ulige uge.
Se hvilken dag du får hentet affald.
Sommerhuse med sæsontømning får tømt hver uge i samme periode som helårshuse.
-
Hvornår får jeg hentet mit affald?
Hvilken dag hentes mit affald?
Se hvornår dit affald hentes i din tømmekalender for hele året. Kalenderen ser du via selvbetjening.
Kalenderen viser også, hvornår storskrald og haveaffald kan hentes, hvis du bestiller en afhentning.
Hvilket tidspunkt hentes affald?
Skraldemanden henter dit affald mellem kl. 5.00 og kl. 20.00.
Skraldemanden tilrettelægger selv sin rute, og tidspunktet for afhentning på din adresse kan derfor variere.
-
Jeg har ikke flere poser til madaffald. Hvor kan jeg få flere?
Du kan hente poser til madaffald gratis hos Bibliotek og Borgerservice eller på genbrugspladserne samt hos en række forhandlere.