Tilbage til oversigten

Digital Post - fuldmagt til læseadgang

Du kan give en anden læseadgang til din digitale post.

Fuldmagtshaver skal medbringe legitimation i form af gyldigt pas eller kørekort sammen med sundhedskort.

Hav dette parat

  • Dit CPR-nummer
  • CPR-nummer på fuldmagtshaver
  • En printer

Start selvbetjening

Sådan gør du:

  1. Tryk på "start selvbetjening"
  2. Udfyld blanketten
  3. udskriv blanketten
  4. Underskriv blanketten
  5. Aflevere den personligt i et Borgerservicecenter

Spørgsmål og svar fold alle ud
  • Digitalt nøglekort

    Et digitalt nøglekort er en elektronisk udgave af det kendte nøgle-papkort.

    Det digitale nøglekort, også kaldet en nøgleviser, er et lille apparat med en knap og et display.
    Med en nøgleviser skaber du selv nøglen ved et tryk på en knap.
    Du skal taste nøglen ind efter at du skrevet bruger-id og adgangskode, ligesom når du bruger pap-nøglekortet.

    Nøgleviseren er ligesom nøglekortet personligt og passer kun til dit NemID. Derfor er det vigtigt, at du passer godt på den og opbevarer den et sikkert sted.

    Du skal beholde dit nøglekort. Du får fx brug for det, hvis du mister nøgleviseren og skal spærre den.

    Nøgleviseren koster kr. 99,00 og har en levetid på mindst 3 år.
    Nøgleviseren kan kun købes via DanID - IKKE i Borgerservice.

    Læs mere og/eller bestil dit digitale nøglekort via DanID's hjemmeside (nyt vindue)

  • Forskellen på digital post og e-Boks

    Digital post og e-Boks er ikke det samme. Din virksomhed er ikke automatisk meldt til digital post, fordi den måske har en e-Boks. Men fra e-Boks kan du også se posten fra virksomhedens digitale postkasse, så snart den er tilmeldt denne. Har virksomheden både digital post og e-Boks, får du samme post i begge postkasser. Du behøver altså kun se virksomhedens post ét sted.

    I e-Boks kan virksomheden få post fra andre private virksomheder, fx banken. Med digital post kan virksomheden få post fra alle offentlige myndigheder, fx kommunen. Og du kan både skrive nye breve til myndighederne eller svar på deres breve digitalt.

  • Hjælp og vejledning

    På NemID's hjemmeside kan du finde hjælp, råd og vejledning til, hvad du kan gøre, hvis fx teknikken driller, nøglekortet er blevet væk eller du har glemt din adgangskode.

    Gå til NemID support (nyt vindue)

  • How do I obtain NemID

    There are several ways to obtain NemID. You can:

    • Obtain NemID via citizen services
      If you do not wish to or cannot order NemID online – or if you need to use NemID immediately – you can obtain NemID by visiting a Borgerservice (a citizen service centre) or a skattecenter (tax centre) in person.

      Find a citizen service centre (in Danish - new window).
      (nyt vindue)
      Remember to bring valid ID

    • Obtain NemID via online banking
      If you enter into an online banking agreement with your bank, you can obtain NemID via the bank. For more information, please contact your bank.

    • Order NemID online (requires Danish passport or Danish Driver's licence).
      If you have a Danish driver’s licence or a Danish passport as well as an address listed in the national register, you can order NemID on the NemID website.

      Order NemID with a Danish driver's licence or a Danish passport(in Danish - new window) (nyt vindue)

      After a few days, you will receive two letters, one with your code card and one with an Activation Password which you must use when you activate NemID.
  • Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan bruge digital selvbetjening og Nem-ID?

    Du møder personligt op i den afdeling, som har med din ansøgning at gøre.

    Hvis det er borgerservice, så skal der bestilles tid, når man skal ekspederes. Der kan bestilles tid her: Bestil tid i Borgerservice (nyt vindue)

  • Hvad gør jeg, hvis jeg ikke selv kan møde op med blanketten?

    På side 2 har du mulighed for, at give en anden fuldmagt til, at aflevere blanketten om fritagelse fra Digital post for dig.

    Den du giver fuldmagt, skal aflevere den i et Borgerservicecenter og vise sit sundhedskort.

  • Hvem kan få NemID?

    Alle, der er over 15 år og har et dansk cpr-nummer, kan få NemID.

    Hvis du er under 15 år, kan du få NemID, der kun kan bruges til din netbank.
    Bankerne har forskellige regler for, fra hvilken alder de tilbyder deres kunder en netbank aftale - kontakt din bank for flere oplysninger.