Tilbage til oversigten

Enkeltydelser - søg om

Du kan søge om økonomisk hjælp til en række udgifter.

Du skal søge digitalt via selvbetjening på denne side.

Undervejs i selvbetjeningsforløbet, vil du blive bedt om at vedhæfte forskellige former for dokumentation afhængig af din situation (fx lønsedler og dokumentation for den udgift du søger om tilskud til).

Følg vejledningen på skærmen. Det tager ca 10 - 20 mi. at gennemføre selvbetjeningen. Du kan gemme undervejs, og senere vende tilbage, hvis du får behov for dette.

Har du ikke NemID, er det muligt at logge ind via "Manuelt login".

Hav dette parat

  • Din NemID hvis du har dette
  • Dokumentationen for dine indtægter/udgifter i digital udgave
  • Dokumentation for udgiften du søger om tilskud til i digital udgave

Start selvbetjening

Sådan gør du:

  1. Tryk på "Start selvbetjening" i rød boks
  2. Vælg "Fortsæt til NemLog-in..." i blå boks og log ind med NemID
  3. Har du ikke NemID skal du vælge "manuelt login"
  4. Følg vejledningen på skærmen
  5. Vedhæft dokumentation hvor det kræves
  6. Underskriv ansøgningen med din NemID
  7. Har du ikke NemID, så underskriv på skærmen

Spørgsmål og svar fold alle ud
  • Hvad er en forudsigelig udgift?

    En forudsigelig udgift kan være mange forskellige typer af udgifter.

    Forudsigelige udgifter kan for  eksempel være:

    • boligindskud - ved flytning til anden bolig
    • flyttehjælp - ved flytning til anden bolig
    • almindelig udskiftning af køleskab og andre anskaffelser til husholdningen
    • fødsel, dåb og konfirmation

    anses normalt for at være forudsigelige udgifter, som det forventes, at du sparer op til.

  • Hvad er en ændring i dine forhold?

    En ændring i dine forhold kan for eksempel være:

    • Arbejdsløshed
    • Sygdom
    • Graviditet/fødsel/barsel
    • Tab af forsørger
  • Hvor lang tid går der før jeg kan forvente svar om afgørelse af tilbud, når jeg er under 18 år?

    Du kan forvente en afgørelse af tilbud om virksomhedspraktik for under 18 år jf. § 50a inden for 14 dage.

  • Hvor lang tid går der inden jeg kan forvente afgørelse af tilbud hos anden aktør?

    Du kan forvente en afgørelse af tilbud hos anden aktør jf. § 73c inden for en måned.

  • Hvor lang tid går der inden jeg kan forvente svar om afgørelse af tilbud ved selvvalgt uddannelse?

    Du kan forvente en afgørelse af tilbud ved selvvalgt uddannelse jf. § 73b inden for 14 dage. 

  • Hvor lang tid går der, før jeg kan forvente at min sag om kontanthjælp er behandlet?

    Du kan forvente, at vi har behandlet din ansøgning senest 2 uger fra modtagelsen. Hvis vi ikke kan overholde denne frist, fx fordi vi mangler yderligere oplysninger, vil du høre nærmere fra os.

    Udbetalingen sker normalt vis til din NemKonto den sidste hverdag i måneden.

     

     

     

  • Hvordan klager jeg over en afgørelse?

    Du har mulighed for at klage, hvis du er uenig i en afgørelse. 

    Klagefristen er 4 uger fra du har modtaget afgørelsen. 

    Klagefristen vil dog afhænge af hvordan du har modtaget din afgørelse og hvordan du vælger at sende din klage til kommunen. 

    Hovedreglen er, at kommunens afgørelse må anses at være kommet frem i borgerens postkasse:

    • Samme dag, hvis afgørelsen er sendt med digitalt post
    • Efter seks omdelingsdage, hvis afgørelsen er sendt med fysisk post. 

    Har du modtaget afgørelsen digitalt: Skal vi have modtaget din klage inden 4 uger (ved døgnets udløb) fra du har modtaget din afgørelse digitalt. 

    Har du modtaget afgørelsen med fysisk post: Skal vi have modtaget din klage inden 4 uger og 6 hverdage (ved kontortids ophør) fra du har modtaget din afgørelse med fysisk post. 

    Klagen skal sendes til Slagelse Kommune, Rådgivning og Udbetaling, Gørtlergade 4, 4200 Slagelse. Du kan sende klagen med almindelig post eller via din digitale postkasse. Klagen kan også være mundtlig. 

    Når vi modtager din klage, har vi pligt til at se på din sag igen. Hvis vi fastholder afgørelsen, sender vi sagen og sagens dokumenter videre til behandling i Ankestyrelsen.