Opret CVR-nummer og NemKonto

Sådan får din forening et CVR-nummer og en NemKonto

Din forening skal have et CVR-nummer og en NemKonto, hvis den skal kunne søge om/modtage tilskud fra kommunen og andre offentlige myndigheder.

For at kunne få et CVR-nummer og en NemKonto til din forening skal du først registrere den på Virk Indberet. Når SKAT har godkendt den frivillige forening, sender de et registreringsbevis til foreningens digitale postkasse.

Hvordan gør du?

  • Start med at gå ind på Virk Indberet. Du finder et link til siden i den grå selvbetjeningsboks.
  • Tryk på feltet Start i menuen Start frivillig forening og log på med dit NemID.
  • Registrér herefter din forening. Du skal oplyse foreningens navn, adresse, telefonnummer og e-mail. Det er gratis at registrere en forening.
  • Når din frivillige forening er blevet registreret, får den et CVR-nummer.

Alle med NemID kan registrere en frivillig forening på Virk Indberet. Det behøver altså ikke at være formanden eller kassereren, der foretager registreringen af foreningen.

NemKonto

Når din forening er blevet registreret og har modtaget et CVR-nummer, kan du oprette en NemKonto til foreningen i banken. Det er nødvendigt, hvis foreningen skal kunne modtage tilskud.

Banken skal bl.a. se foreningens vedtægter og referatet af jeres seneste generalforsamling, inden den kan oprette en NemKonto til jer.   

Husk at give os besked

Du skal huske at orientere os, når din forening har modtaget et CVR-nummer. Det kan du gøre i Foreningsportalen under jeres foreningsdata.

Det er også her, du skal give besked, hvis foreningen fx skifter formand, kasserer, mailadresse, adresse og telefonnummer.

Siden er sidst opdateret 17. juli 2018