Pulje til turismeaktiviteter
Hvert år afsætter Slagelse Kommune en pulje i hhv. Slagelse, Korsør og Skælskør, som du kan søge til aktiviteter, der har turismepotentiale.
Skælskør Turistforening og Korsør Turistråd indstiller fordelingen af puljen i deres by, mens Slagelse Kommune pt. administrerer puljen i Slagelse, fordi der her ikke er en turistforening.
Aktiviteten skal have fokus på turisme
Din aktivitet skal have til formål at tiltrække gæster udefra. Det kan både være gæster fra nabokommunerne, andre steder i Danmark og fra udlandet.
Hvis din aktivitet udelukkende henvender sig til/benyttes af kommunens egne borgere, skal du i stedet søge andre af vores puljer, fx Puljen til kulturelle formål.
Godt at vide, før du søger
- Foreninger, lokalråd og andre aktive fællesskaber
- Kultur- og fritidsinstitutioner
- Lokalt forankrede frivillige organisationer
- Enkeltpersoner
- Bykontor og andre turismeaktører
- Indsatser, der bidrager til brandingen af vores kommune/område over for turister.
- Nye aktiviteter, oplevelser, arrangementer og tilbud med lokalt islæt for turister inden for fx idræt, kultur, fritid og natur.
- Du kan fx få tilskud til tiltag, der understøtter din aktivitet, fx markedsføring, leje/indkøb af nødvendigt udstyr og opfyldelse af krav til sikkerhed.
- Nye tværgående partnerskaber med turismepotentiale
- Aktiviteter, som ikke har turismepotentiale (kun er for borgere i Slagelse Kommune)
- Gentagende/eksisterende aktiviteter, hvis disse ikke rummer fornyelse, nye elementer, nye veje til medfinansiering osv.
- Tøj
- Kommercielle aktiviteter
- Aktiviteter uden offentlig adgang
- Aktiviteter, der kun er for enkeltpersoner
- Aktiviteter, der primært foregår uden for vores kommunes grænser
- Aktiviteter, der allerede er afsluttet, herunder allerede afholdte udgifter til aktiviteten
- Aktiviteter, hvor overskuddet går til velgørende formål
- Mad og drikke (gælder både deltagere og frivillige)
- Ophold, rejser, arbejdslegater og lignende
- Gaver, præmier og lignende
- Kontorhold, forbrug og andre driftsudgifter
Dog kan hver turistforening/-råd på baggrund af forudgående ansøgning og administrativ vurdering få udbetalt maksimalt 5.000 kr. om året til markedsføring/administration/kontorhold. Vi kan kun udbetale for 1 år ad gangen.
Du får ikke tilskud til honorar, medmindre vi vurderer, at honoraret er en væsentlig forudsætning for, at din aktivitet kan finde sted. Honoraret skal være en udgift til kerneaktiviteten.
Du kan få tilskud til honorar til fx en oplægsholder eller kunstner, hvis dette er kerneaktiviteten.
Vi giver derimod ikke tilskud til honorar, der vedrører daglig drift, fx daglig ledelse/projektledelse. Vi giver heller ikke tilskud til løn/honorar til frivillige.
Kontakt gerne din lokale turistforening/-råd eller os (Slagelse Kommune), hvis du er i tvivl om ansøgningsproces, retningslinjer mv., eller hvis du ønsker sparring til din idé.
Du finder kontaktinfo nederst på siden.
Bliv klogere på ansøgningsprocessen
Indsend din ansøgning via den relevante selvbetjeningsboks her på siden.
Vælg først den boks, som vedrører den by/det lokalområde, hvor din aktivitet skal foregå, og herefter boksen, der vedrører det beløb, du søger i tilskud (over/under 7.500 kr.).
Hvis du søger om under 7.500 kr., kan du gøre brug af et særligt fast track-ansøgningsskema.
Hvis din aktivitet foregår i/er relevant for flere byer, kan du søge om delvist tilskud fra flere turistforeninger/byer.
Send din ansøgning til os senest den 15. februar.
Hvis der efter behandlingen af de indkomne ansøgninger er en restpulje, vil der være en 2 ansøgningsrunde med ansøgningsfrist den 15. maj.
- Beskrivelse af din aktivitet og aktivitetens turismepotentiale
- Tidsplan for din aktivitet
- Budget for din aktivitet
- Din forening/organisations seneste årsregnskab (medmindre I er en ny forening)
- Indhentede tilbud af relevans for aktiviteten
Når ansøgningsfristen er udløbet, behandler den relevante turistforening/-råd de til dem indkomne ansøgninger og indstiller på baggrund af puljeretningslinjerne en fordeling af deres pulje til godkendelse hos en administrativ styregruppe.
Når styregruppen har behandlet/godkendt indstillingerne, er fordelingen endelig.
Du modtager afgørelsen fra den relevante turistforening/-råd, og straks herefter udbetaler vi (Slagelse Kommune) det evt. tilskud til din forening mv. og oplyser dig om tilskudsbetingelser.
Hvis du har søgt om mere end 50.000 kr., er det Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, der tager stilling til din ansøgning.
Særligt for ansøgninger i Slagelse
Da der pt. ikke er nogen turistforening i Slagelse, behandler den administrative styregruppe alle indkomne ansøgninger på max 50.000 kr., som vedrører aktiviteter i Slagelse, og sender herefter afgørelsen til dig.
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget tager stilling til ansøgninger over 50.000 kr.
Når vi behandler/prioriterer ansøgninger, tager vi udgangspunkt i følgende bærende principper:
- Turismepotentiale
- Nytænkning
- Medfinansiering
- Omfang og forventet effekt
- Partnerskaber mellem turismeaktører og inddragelse af borgere
- Faktuel viden/forskning (fx relevante data på turisme)
- Sammenhæng med relevante politikker, strategier, visioner og kernefortælling
- Sammenhæng med det unikke/styrkepositioner i kommunen, fx kyststrækning, naturområder, levende købstæder og attraktive kulturtilbud.
Sagsbehandlingstiden afhænger af, hvor meget du søger i tilskud.
Hvis du har ansøgt om 50.000 kr. eller derunder, får du svar 1-1,5 måned efter ansøgningsfristens udløb.
Hvis du har ansøgt om over 50.000 kr., får du svar 2-3 måneder efter ansøgningsfristens udløb.
Godt at vide, hvis du får tilskud
Din forening mv. skal have et CVR-nr. og en NemKonto, før vi kan udbetale tilskud til jer. NemKontoen skal være knyttet til jeres CVR-nr.
I særlige tilfælde kan vi udbetale til CPR-nr.
Du skal markedsføre din aktivitet/dit arrangement på relevante kanaler for turister, så de bliver opmærksomme på aktiviteten/arrangementet og muligheden for at deltage.
Du skal derfor:
- Oprette arrangementet/aktiviteten i arrangementskalenderen Kultunaut.
- Gerne oprette en Facebook-begivenhed og gøre Kultur og Fritids Facebook-side Hvad sker der i Slagelse til medorganisator af begivenheden.
- Gerne sende en plakat/annonce til os i størrelsen 1200 x 1800 pixel til brug for vores infotavler ved indfaldsveje.
Kontakt os eller dit lokale bykontor, hvis du har brug for hjælp/sparring til markedsføring. Du kan desuden med fordel gøre brug af nedenstående links.
Husk at oplyse, hvem du har modtaget tilskuddet af
Du skal oplyse, at din aktivitet er blevet til gennem tilskud fra Slagelse Kommune og den relevante turistforening/-råd og sætte både Slagelse Kommunes logo og turistforeningens/turistrådets evt. logo på tryksager og andet relevant materiale.
Indsend følgende til os (Slagelse Kommune) på mailen caspe@slagelse.dk senest 1 måned efter aktivitetens afslutning:
- Tilskudsregnskab (de samlede indtægter og udgifter ved aktiviteten)
- Relevante bilag, fx kopi af fakturaer
- En kort evaluering af aktiviteten
- Et par billeder fra aktiviteten
- Du skal bruge tilskuddet til det aftalte formål, og din aktivitet skal gennemføres, som det er beskrevet i din ansøgning.
- Du må derfor ikke uden forudgående tilladelse ændre på aktivitetens formål, omfang, målgruppe, varighed mv. eller bruge tilskuddet på noget andet, end det er bevilget til.
- Hvis du ikke har brugt tilskuddet til det aftalte formål, skal du tilbagebetale tilskuddet.
- Hvis du ikke har brugt hele tilskuddet, skal du tilbagebetale det overskydende beløb.