Spring til...

Juridisk konsulent til Børn og Unge

Juridisk konsulent til Børn og Unge

Børn og Unge i Slagelse Kommune søger juridisk konsulent med erfaring fra det specialiserede børne- og ungeområde


Vi søger en juridisk konsulent med erfaring fra det specialiserede børne- og ungeområde. Som juridisk konsulent i centeret får du en central rolle i det igangsatte arbejde med samskabelse med borgeren i vores sagsbehandling samt at understøtte de høje ambitioner vi har for området. Vi er optaget af de bagvedliggende intentioner i den lovgivning vi udmønter og optaget af at sikre læring og vidensdeling til brug for en styrket socialfagligpraksis - hvilket er med til at give et spændende og udviklende arbejdsmiljø.

Som juridisk konsulent i Børn og Unge vil du skulle understøtte den allerede igangsatte udvikling, og samtidig understøtte de juridiske opgaver i centeret sammen med centerets juridiske studentermedhjælper. Vi ønsker at stå på et fælles menneskesyn, som afspejler vores børn og unges selvstændige ret til at blive mødt og hjulpet respektfuldt, ligeværdigt og ud fra en ressourceorienteret tilgang. Det betyder bl.a. at vi er optaget af at se og forstå barnets og den unges perspektiv, ønsker og behov og at lovgivningen skaber rammen om borgerens retssikkerhed. Vi er ambitiøse, går nye veje i vores faglige tilgange og sammensætter indsatser ud fra et hensyn til barnet og den unge - dette med stor effekt.

Opgaverne indenfor det juridiske spektrum relaterer sig primært til barnets lov, retssikkerhedsloven, offentlighedsloven og forvaltningsloven, men der vil også forekomme opgaver inden for andre områder herunder voksenbestemmelserne via serviceloven og lov om aktiv beskæftigelsesindsats, hvor det forventes at du har en nysgerrig og opsøgende tilgang, og ved behov henter sparring ved kommunens øvrige jurister, netværker mv. Ud over dine juridiske kompetencer er det væsentligt, at du har flair for en ligeværdig og anerkendende dialog med centerets øvrige medarbejdere, og kan formidle svar og løsninger på en let tilgængelig måde.

Centerstruktur og ledelsesreference

Center for Børn og Unge består af ca. 300 medarbejdere og ledere fordelt i et fælles børne- og ungesekretariat, afd. Børn og Familie, Ungeenheden, fire Familiehuse og 1 døgninstitution. Centeret leverer myndighedssagsbehandling, vejledning og målrettede indsatser til målgruppen 0-30 år inden for de forskellige social- og beskæftigelsesrettede lovgivninger. Afledt af den faglige retning der er sat for området samt den ledelsesmæssige og politiske prioritering, er det et center i vækst og udvikling.

Organisatorisk vil du blive forankret i Børne- og Ungesekretariatet reference til sekretariatets afdelingsleder. Børne- og ungesekretariatet består af 22 medarbejdere. Vores tværfaglige enhed, som består af administrative medarbejdere, økonomimedarbejdere og konsulenter. I sekretariatet arbejder vi på tværs af hele centret med mange forskellige og varierende opgaver, der kræver både samarbejde og faglighed.

Hos os er omgangstonen let og humoristisk, og vi lægger stor vægt på et godt kollegialt sammenhold – uanset hvilke opgaver du arbejder med. Vi prioriterer ordentlighed og stærk faglighed i alt, hvad vi laver, og du vil blive en del af et team, hvor både personlig udvikling og samarbejde er i fokus.

Dine centrale opgaver bliver

  • Løsning af konkrete juridiske opgaver af meget forskellig karakter
  • Kvalificering og udvikling af indstillinger til det særlige børne- og ungeudvalg
  • Håndtering og besvarelse af klager i myndighedsafdelingen, herunder tværgående samarbejde med kommunens borgerrådgivere og centrale ledelsessekretariat om fx borgmesterklager mv.
  • Håndtering af mellemkommunal refusion
  • Understøtte implementering og omsætning af ny lovgivning og reformer på det specialiserede børne. Og ungeområde
  • Juridisk rådgivning og sparring for ledere og medarbejdere på børne- og ungeområdet
  • Tovholder og varetagelse af aktindsigter med hjælp fra centret studentermedhjælpere

Vi forestiller os, at du

  • er uddannet cand.jur. eller socialrådgiver/socialformidler gerne med en juridisk overbygning
  • har et anerkendende og ressourceorienteret syn på vores borgere
  • har gode kommunikative kompetencer
  • har forståelse for arbejdet i en politisk organisation
  • kan sætte dig hurtigt ind i nye problemstillinger og lovgivning
  • er servicemindet, fleksibel og løsningsorienteret
  • kan arbejde selvstændigt
  • påskønner kollegial sparring
  • er åben som person og bidrager til et godt arbejdsfællesskab.

Om os

Fysisk vil du få arbejdsplads i Slagelse centrum. Der er mange der pendler, og kommer du med tog, tager det under 1 time fra København H og ca. en halv time fra Odense. Er du i bil skal Storebæltsbroen ikke afholde dig fra at søge, da udgiften stort set dækkes af skattefradraget.

Slagelse Kommune er med sine ca. 80.000 indbyggere en stor kommune, hvor der både er ”højt til loftet”, masser af udfordringer og spændende projekter.

Ansættelsesvilkår

Arbejdstiden er fuld tid.
Løn og ansættelse vil ske i henhold til gældende overenskomst.
Forventet ansættelse den 1. august 2025.

Ansøgningsfrist

Send din ansøgning med bilag elektronisk via linket nedenfor. Den skal være os i hænde senest den 
  • 15. juni 2025.

Rekrutteringsprocessen

Samtaler afholdes den 18. juni 2025 i tidsrummet 9.00-14.00.

Ønsker du at høre nærmere,

er du velkommen til at rette henvendelse til 
  • afdelingsleder for Børne- og Ungesekretariatet Mads Larsen, telefon 20 18 40 12 / e-mail: malbe@slagelse.dk eller 
  • afdelingsleder for Afdeling Børn og Familie Majken Ravnås, telefon 20 54 53 90 / e-mail: majovrav@slagelse.dk


 

Læs mere om jobmuligheder i Slagelse Kommune

Job hos Slagelse Kommune