Spring til...

Slagelse Kommune går frem i Erhvervsvenligheds-undersøgelse

Tilfredsheden med Slagelse Kommunes erhvervsservice går fremad, viser Dansk Industris Erhvervsvenlighedsundersøgelse, hvor Slagelse Kommune går otte pladser frem.

Virksomhedernes tilfredshed med Slagelse Kommune er steget i forhold til sidste år. Det viser resultatet af Dansk Industris Erhvervsvenlighedsundersøgelse, hvor Slagelse Kommune er rykket otte pladser frem fra nummer 77 sidste år til nummer 69 i år.

-  Vi vil rigtig gerne være blandt de bedste erhvervskommuner i Danmark. Derfor synes jeg, det er dejligt at se, at vi faktisk bevæger os i den rigtige retning. Det er et langt, sejt træk, før vi er der, hvor vi gerne vil være. Men vi kan allerede nu begynde at se resultaterne af det store arbejde, vi og vores medarbejdere har gjort for at blive en bedre samarbejdspartner for virksomhederne. Jeg hæfter mig især ved, at virksomhederne oplever en forbedret dialog med kommunen. Vi kan se, at det, vi gør, virker. Nu handler det om, at vi holder fast i de spor, vi har lagt, siger borgmester Knud Vincents (V).

Slagelse Kommune vedtog i december 2023 en ny erhvervsstrategi, som har fokus på bæredygtig vækst, og i budgetterne for både 2025 og 2026 er der afsat ekstra ressourcer til at styrke indsatserne. Der er tale om en bred vifte af initiativer, som skal gøre kommunen til en mere attraktiv erhvervskommune. Blandt andet er medarbejdere fra kommunens tekniske område, jobcenter og erhvervsservice samlet på samme adresse i Korsør, og der er nedsat et advisory board, som skal forbedre dialogen mellem virksomheder, interesseorganisationer, uddannelser og kommunen.

Ny virksomhedsstrategi på arbejdsmarkedsområdet

På arbejdsmarkedsområdet viser DI’s undersøgelse, at virksomhederne er mere tilfredse med samarbejdet med jobcentret. Her er Slagelse Kommune gået fra en 69. plads sidste år til en 58. plads i år, ligesom arbejdet med at hjælpe virksomhederne med tiltrækning af kvalificeret arbejdskraft også er rykket i den rigtige retning. Tidligere i år vedtog byrådet en virksomhedsstrategi, ”Sammen om kvalificeret arbejdskraft”, som har fokus på virksomhedernes rekruttering gennem såkaldt gensidigt, givende samarbejder.

- Det er positivt, at vi har rykket os i forhold til kvalificeret arbejdskraft. Men vi vil gerne være endnu bedre. Derfor har vi fokus på vores samarbejde med virksomhederne i virksomhedsstrategien. Virksomhederne skal opleve jobcentret som en nærværende og ukompliceret samarbejdspartner og samtidig skal vi sikre os, at vores rekrutteringshjælp tager udgangspunkt i de enkelte brancher og deres behov, siger Jane Dahl (C), formand for Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

Oprydning i byggesager baner vejen for hurtig sagsbehandling

Undersøgelsen viser også, at ventetiden på en byggetilladelse i 2024 steg fra i gennemsnit 98 dage til 250 dage. Der blev derfor igangsat en række initiativer for at nedbringe ventetiden, og de seneste tal for 2025 viser, at sagsbehandlingstiden nu er nede på under 10 dage, hvilket er langt under landsgennemsnittet.

- Kommunen har afsluttet en masse ansøgninger, som har været meget længe undervejs, og det får den gennemsnitlige ventetid til at stige. Nu er fokus på fremadrettet at sikre en effektiv sagsbehandling med kort ventetid. Det bliver spændende at se den næste opgørelse af ventetiden, som vil være renset for alle de sager, som har været meget længe undervejs, siger Heidi Rosendal Larsen, DI Vestsjælland, og tilføjer:

- Der er også en stigende tilfredshed med netop sagsbehandlingen af en byggetilladelse. Det tyder på, at kommunens indsats begynder at gøre en forskel i praksis.

Allerede den 21. oktober inviterer Slagelse Kommune alle kommunens virksomheder til dialogmøde, hvor der er mulighed for, at virksomhederne kan komme i dialog med kommunen og drøfte forskellige temaer.

Flere oplysninger

Borgmester

Knud Vincents

20 45 97 98 borgmester@slagelse.dk
1. viceborgmester

Jane Dahl

20 42 76 75 jadah@slagelse.dk
Book tid