Skole-Virksomhedssamarbejdet

Et tæt samarbejde mellem skoler og virksomheder skaber autentiske læringsmiljøer og giver eleverne mulighed for at udforske forskellige erhverv og karrieremuligheder.
Bliv en del af Skole-Virksomhedssamarbejdet i dag og vær med til at forme fremtiden for vores unge.
Virksomheden som læringsrum
En virksomhed kan medvirke til at styrke undervisningen i grundskolen ved at skabe mere autentiske læringsmiljøer for eleverne gennem praksisfagligheden. Den praktiske og aktuelle dimension kan være inspirerende og motiverende for eleverne.
Det kan give eleverne mod, skabe tillid til egne evner og give større lyst til at arbejde med skolens fag. Virksomheden kan også bidrage til at skabe interesse for særlige uddannelser og faglige områder, når elever ser jobfunktioner og fagområder anvendt i praksis.
Mere om skole-virksomhedssamarbejdet
Det digitale kort, synliggør de virksomheder, der tager imod erhvervspraktikanter.
Den platform anvendes primært af eleverne, forældre og vejledere til at finde en virksomhed, der kunne matche en elevs interesser og som den enkelte elev kan kontakte.
Det er samtidig et hurtigt og overskueligt værktøj, som lærere og vejledere kan bruge til at finde virksomheder, der evt. også har sagt ja tak til virksomhedsbesøg eller at stille op som gæstelærer m.m.
Gæstelærer og virksomhedsbesøg
Som virksomhed eller fagperson har du en unik mulighed for at forme næste generations syn på arbejdslivet og mulighederne uden for skolen. Vi ønsker at understøtte denne indsats ved at tilbyde vores ekspertise og ressourcer til at strukturere og facilitere besøg og undervisningsforløb.
Hvis du er ny ift. skolebesøg, så bistår vi gerne med at få matchet dit oplæg, præsentation og dialog med en eller flere klasser.
Skriv til:
med oplysninger om oplægget, emne samt dine kontaktoplysninger, så sørger vi for at du bliver kontaktet.
Hvis du allerede har et oplæg, så har du mulighed for direkte at oprette dit forløb på
som er en platform, hvor flere lærere kigger efter forløb, der passer ind i deres årsplan og undervisning. Her laver du beskrivelse og skriver din mailadresse, hvorefter du eventuelt vil blive kontaktet.
Den moderne tilgang til erhvervspraktik skaber synlighed for alle virksomheder gennem kortet på
Eleverne og forældre får her et overblik over de mange virksomheder i lokalområdet, der tager erhvervspraktikanter. Dette understøtter et bedre match mellem virksomhederne og elevernes interesser.
Jobcentrets Virksomheds- og Uddannelsesservice (VUS) har i tæt samarbejde med Ungeenheden, grundskoler, forberedende grunduddannelse, ungdomsuddannelser, videregående uddannelser og erhvervslivet i Slagelse Kommune udviklet et digitalt kort, så elever, forældre, undervisere, vejledere og studerende har mulighed for at finde den helt rigtige praktikplads.
Det digitale kort er et udstillingsvindue for jeres virksomhed og branche, og det er god eksponering i forhold til rekruttering og socialt ansvar, fordi de unge blandt andet gennem erhvervspraktik får lov til at blive klogere på deres kommende arbejdsliv.
Der findes mange måder at organisere et samarbejde mellem skoler og virksomheder på. Valget bør tage udgangspunkt i, hvad skole og virksomhed vil med hinanden, og hvilke ressourcer og målsætninger de har til samarbejdet.
Erhvervspraktik
Praktikopholdet kan være af kortere eller længere varighed, hvor elever indgår i funktioner eller løser opgaver, som ligner en rigtig jobsituation.
Standard praktikker er af 5 dages varighed og er tilpasset elevernes faglighed og alder. Er særligt relevant ifm. elevernes afklaring af fremtidige uddannelses- og jobønsker.
Unge i praksis
Et kombinationsforløb, hvor elever i 7. klasse har 2 dage på Erhvervsskolen ZBC som forberedelse til 2 efterfølgende dage i en virksomhed der matcher.
Virksomhedsbesøg
Et eller flere korte afgrænsede besøg på eller af en virksomhed som en del af et undervisningsforløb.
Gæstelærer
Temauge/Gæstelærer. Der udvikles et afgrænset undervisningsforløb sammen med en virksomhed med henblik på at gøre undervisningen i faget mere virkelighedsnært og motiverende for eleverne.
Opgaveforløb
Her får eleverne af virksomheden stillet en eller flere opgaver, som de skal komme med konkrete løsningsforslag til.
Adoption
Adoption er et tæt samarbejde, hvor virksomheden ’adopterer’ en klasse, eventuelt i flere år. I samarbejdet foregår der både aktiviteter på virksomheden og på skolen. Klassens lærere og elever har således mulighed for at tænke virksomheden ind i forskellige fag, emner og undervisningssammenhænge.
Effektiv Koordinering
Med synligheden af de praktikker eller samarbejder, som virksomheden har sagt ja til, samt de relevante kontaktpersoner, bliver koordineringen af henvendelser effektiv. Skoler og virksomheder kan hurtigt finde den rette kontakt, hvilket sikrer en mere relevant kommunikation og planlægning af praktikopholdene.
Innovativt Input
Modtag innovativt input og nye ideer fra de unge praktikanter, der kan bidrage til virksomhedens udvikling og fornyelse.
Anseelse og ESG
Styrk virksomhedens omdømme og ESG (Environmental, Social, and Governance) engagement ved at investere i uddannelse og udvikling af fremtidige arbejdskraft. Dette viser virksomhedens forpligtelse til bæredygtighed, social ansvarlighed og god ledelse.
Netværksmuligheder
Skab muligheder for at udvide virksomhedens netværk og forbindelser gennem samarbejdet med skoler og andre virksomheder.
Fremtidige Rekrutteringsmuligheder
Identificer og rekrutter potentielle talenter til fremtidige praktikophold, lærepladser eller faste stillinger i virksomheden.
Bidrag til Samfundet
Giv tilbage til lokalsamfundet ved at investere i uddannelse og fremtidige muligheder for unge mennesker.
Tilmeldingen gælder synliggørelse på det digitale kort med markering af virksomheden og det I ønsker at tilbyde inden for kategorierne samt en beskrivelse af jeres virksomhed på kortet.
Du kan tilmelde din virksomhed i følgende kategorier:
- Erhvervspraktik
- Unge i praksis
- Virksomhedsbesøg
- Gæstelærer - besøg af jeres elever/lærlinge på skolen
- Opgaveforløb
- Adoptionsforløb af en klasse
Virksomheder kan til enhver tid takke nej til henvendelser, hvis det ikke passer ind i planlægningen.

Skal din virksomhed på det digitale kort?
Tilmeld dig Skole-Virksomhedssamarbejdet og bliv synlig på kortet
Se det digitale kort
Se de virksomheder som tager imod erhvervspraktikanter, virksomhedsbesøg og meget mere
Om erhvervspraktik
Når eleven er 13 år, må eleven udføre lettere arbejde i erhvervspraktik. Arbejdet må ikke indebære fare for elevens sikkerhed og sundhed. Eleven må ikke beskæftige sig med, eller være i nærheden af, maskiner eller farlige stoffer og materialer. De må heller ikke håndtere tunge løft.
Når eleven er 14 år, må han/hun gerne beskæftige sig med arbejde af lidt tungere og mere omfattende karakter. Det er dog en forudsætning, at arbejdet ikke er farligt eller omfattet af de forbud, som bliver omtalt i bekendtgørelsen om unges arbejde.
Hvis erhvervspraktikken afløser undervisningen i en hel uge, må eleven i 8. - 9. klasse arbejde otte timer dagligt og 40 timer om ugen. Eleven må ikke arbejde mellem klokken 20.00 og 6.00. Den daglige hvileperiode skal være på mindst 14 timer i sammenhæng. Inden for hver uge skal de have to fridøgn.
Den gode praktik er kendetegnet ved, at du som virksomhed:
1. Forbereder opgaver
Planlæg meningsfulde opgaver, der giver eleven en oplevelse af mening.
2. Ugens program
Mødetider og en plan for ugens arbejdsprogram.
3. Giver en god start
Introducer virksomheden, arbejdsgange og kollegaer.
4. Udpeger en kontaktperson
Sørg for, at eleven har én fast person at gå til, melde sygdom til, nogen at spise frokost med.
5. Skaber variation
Vis forskellige arbejdsopgaver/jobtitler i virksomheden og inddrag eleven i dagligdagen.
6. Giver feedback
Giv ros, råd og svar på spørgsmål undervejs.
Jeres evaluering er vigtig, da eleven har mulighed for at bruge denne til jobsøgning.
Guide
Før et skolebesøg som fysisk gæstelærer er der flere vigtige overvejelser og forberedelser, som kan bidrage til en vellykket oplevelse for både dig og eleverne. Her er nogle punkter, som den fysiske gæstelærer bør have i tankerne:
Formål og målgruppe:
Vær sikker på formålet med besøget. Hvad ønsker skolen og lærerne, at eleverne skal få ud af mødet med dig? Og hvad ønsker du?
Kend målgruppen (alder, klassetrin, fagområde osv.). Tilpas dit indhold og din præsentation derefter. Lav forventningsafstemning med læreren f. eks. i forhold til rollefordeling/hvem siger hvad – hvem sørger for ro osv.
Indhold og aktiviteter:
Planlæg relevante aktiviteter eller præsentationer. Hvad vil du gerne dele med eleverne? Hvordan kan du gøre det interessant og engagerende? Måske tage en kollega eller en lærling med. Det bliver mere dynamisk når flere fortæller.
Overvej, om der er praktiske øvelser, demonstrationer eller interaktive elementer, som kan inddrage eleverne. Medbring gerne værktøj, bøger el andre artefakter fra erhvervet som de må se og røre ved.
Forberedelse:
Strukturer og forbered dig på det emne, du skal tale om. Vær opdateret på relevant viden og tendenser især i forhold til vejen fra grundskole til det job du fortæller om.
Tænk over, hvordan du kan gøre dit indhold relevant og relaterbart for eleverne. Fortæl gerne i børnehøjde og gerne med mange praktiske eksempler fra hverdagen. Måske et par anekdoter.
Kommunikation:
Aftal praktiske detaljer med skolen (tidspunkt, varighed, teknisk udstyr osv.).
Vær tydelig i din kommunikation med lærerne om, hvad du forventer af dem og eleverne.
Engagement og Interaktion:
Skab en god stemning og vær åben for spørgsmål og dialog.
Involver eleverne ved at stille spørgsmål, lave øvelser og lege eller diskuter relevante emner.
Evaluering og opfølgning:
Spørg eleverne hvad de var mest overraskede over, eller hvad de tager med sig af ny viden efter besøget?
Evaluer også med lærerne. Hvordan gik det? Hvad fungerede godt, og hvad kan forbedres til næste gang du skal ud på en skole.
Overvej muligheden for at følge op med eleverne, f.eks. ved at tilbyde yderligere ressourcer eller opfølgende aktiviteter. Eventuelt et besøg på din virksomhed.
Husk, at du som gæstelærer har en unik mulighed for at inspirere og motivere eleverne.
Vær autentisk (kom gerne i det tøj du har på - på arbejdet f.eks. uniform, overalls, jakkesæt el andet), del din viden og skab en meningsfuld oplevelse!