Spring til...

Om Digital Post

Find ud af, hvad Digital Post er, hvem der skal have det og hvorfor - og hvor du kan læse din digitale post

Alle personer over 15 år, virksomheder, foreninger og andre med et cvr-nr., får automatisk en obligatorisk digital postkasse til Digital Post. At den er obligatorisk betyder også, at du har pligt til at læse den.

Både postkassen og beskederne hedder Digital Post. Postkassen er personlig og sikre en sikker digital kommunikation mellem dig og os. Sikkerheden er vigtig, fordi vi ofte udveksler personfølsomme oplysninger - og det er derfor at vi har Digital Post.

Retsvirkningen for posten er ens, uanset om du modtager post fra myndighederne som Digital Post eller som papirbrev.

I Digital Post kan du:

  • modtage sikker post fra offentlige myndigheder
  • skrive sikker post til offentlige myndigheder.

Digital Post for dig på 15 år

Er du fyldt 15 år, har et CPR-nummer og bor fast i Danmark, siger loven, at du skal have Digital Post.

Men hvad er Digital Post, hvorfor er det vigtigt for dig, hvordan kommer du i gang og hvor kan du finde hjælp? Der kan være mange spørgsmål, når du skal lære Digital Post at kende.

Gå på opdagelse og lær mere om ung på Digital Post

Digital Post for dig med et cvr-nr.

Allerede når cvr-nummeret er oprettet, vil din virksomhed/forening, automatisk få en digital postkasse. Digital Post er lovpligtigt og kun under meget særlige omstændigheder, er det muligt for din virksomhed/forening, at blive fritaget.

På virk.dk og i Digital Post-appen, som er de to offentlige løsninger, kan du læse Digital Post, som er sendt til din virksomhed/forening, fra offentlige myndigheder.

Find meget mere information og hjælp til Digital Post for cvr-nr. på virk.dk

Få besked, når du modtager ny Digital Post.

Gå ikke glip af vigtig post fra det offentlige - få besked når vi skriver dig. Tilmeld dig sådan;

som borger via borger.dk: 
som cvr-nr. via virk.dk:

  1. Log ind på Digital Post med dit MitID.
  2. Klik på ’Menu’, og vælg ’Beskeder om ny post’.
  3. Klik på ’Redigér’ ud for ’SMS om ny post’ og ’E-mail om ny post’.
  4. Indtast dit mobilnummer og/eller din e-mailadresse og tryk ’Gem’. Herefter vil du få besked på SMS og/eller e-mail, når du modtager ny Digital Post.

Har du svært ved Digital Post?

  • Så giv andre læseadgang til din digitale postkasse.
    Giv en person du har tillid til, læseadgang til din digitale postkasse. Personen kan så hjælpe dig, med at tjekke din Digital Post fra offentlige myndigheder. 

Find mere information om læseadgang til Digital Post 

  • Bliv fritaget for Digital Post
    Kan du slet ikke bruge Digital Post, kan du blive fritaget for Digital Post. I stedet vil du modtage posten som almindelig papirpost.

Læs mere om kriterier for fritagelse og hvordan du anmoder om det

Dette indhold kommer fra borger.dk

Hvor kan du læse Digital Post?

Fakta om Digital Post

Antal brugere

Af de 4,8 mio. danske borgere over 15 år, som er omfattet af 'Lov om Offentlig Digital Post', er:

  • 4,6 mio. borgere er tilmeldt Digital Post fra det offentlige. 
  • 331.000 borgere er fritaget fra Digital Post fra det offentlige.

Antal forsendelser

  • 25,3 mio. forsendelser blev i alt sendt via Digital Post i 2021 fra de offentlige myndigheder til virksomheder.
  • 202 mio. forsendelser blev i alt sendt via Digital Post i 2021 fra de offentlige myndigheder til borgere.
  • 227,3 mio. forsendelser blev i alt sendt via Digital Post i 2021 fra de offentlige myndigheder.

Tilfredshed

Brugertilfredshedsundersøgelse fra 2021 viser, at:

  • 83 pct. af borgerne er enten meget tilfredse eller tilfredse med Digital Post. 
  • 64% pct. af de adspurgte virksomheder er enten meget tilfredse eller tilfredse med Digital Post.

Se flere tal og statistikker for brug af offentlige løsninger, hos Digitaliseringsstyrelsen