Spring til...

Lokaletilskud

Søg om tilskud til din forenings driftsudgifter til lokaler, fx jeres udgifter til leje, el, vand, varme og almindeligt vedligehold

Din forening har mulighed for at søge om lokaletilskud til jeres driftsudgifter til lokaler, haller og lejrpladser, som I bruger til aktiviteter for børn og unge under 25 år.

Det gælder, uanset om I ejer eller lejer lokalerne.

Hvilke krav skal I leve op til?

  • Din forening skal være godkendt i henhold til Folkeoplysningsloven
  • Din forening skal være hjemmehørende i vores kommune
  • Din forening skal lave kontinuerlige, folkeoplysende aktiviteter i lokalerne

Hvad kan I få tilskud til?

  • Renter og bidrag af prioritetsgæld
  • Lejeudgifter til de lejede lokaler (det aftalte lejebeløb)
  • Ejendomsskatter, renovation og lignende afgifter
  • Forsikring af ejendommen/lokalerne (ikke løsøre)
  • Almindelig vedligeholdelse af bygningen
  • El, vand og varme
  • Rengøringsartikler og løn for rengøring
  • Tilsyn vedr. åbne- og lukkefunktion

Hvor meget får I?

Vi beregner tilskuddet på baggrund af de godkendte driftsudgifter.

Satsen er pt. maksimalt 85 % af jeres godkendte driftsudgifter.

Reduktion af lokaletilskud

Hvis jeres aktiviteter har deltagere over 25 år, nedsætter vi jeres tilskud forholdsmæssigt svarende til den andel, som medlemmerne over 25 år udgør af jeres samlede antal medlemmer.

Det vil sige, at hvis fx 20 % af jeres medlemmer er over 25 år, så reducerer vi jeres lokaletilskud med 20 %. 

Reglen gælder for alle foreninger uanset organisering, aktivitet og aktivitetsadresse.

Vi nedsætter dog kun jeres tilskud, hvis antallet af medlemmer over 25 år udgør mere end 10 % i jeres forening. Jeres trænere, ledere, instruktører og bestyrelsesmedlemmer tæller ikke med. 

Hvordan søger I om tilskud?

I søger om lokaletilskud via ansøgningsskemaet i tilskuds- og bookingsystemet Winkas. 

Tryk på selvbetjeningsboksen for at komme til ansøgningsskemaet. 

Hvornår skal I søge?

I søger om tilskud 1 gang om året med baggrund i jeres forenings regnskab for det forgangne år, dokumentation for de afholdte udgifter og medlemstallet pr. 31. december.

Indsend senest den 1. april jeres ansøgning om tilskud til de driftsudgifter, I har haft året før.

Hvad skal jeres ansøgning indeholde?

Oplys, hvilke haller, lokaler og lejrpladser I har brugt, jeres aktivitetstimeantal og jeres medlemssammensætning.

Tæl ikke ledere, trænere, instruktører og bestyrelsesmedlemmer med, når I oplyser medlemstallet.

Opload desuden følgende dokumenter:

  • Regnskab og beretning for det forgangne år
  • Dokumentation for jeres driftsudgifter i det forgangne år 

Nye ansøgninger om lokaletilskud

Hvis jeres forening ikke tidligere har modtaget lokaletilskud, skal I forud for jeres ansøgning kontakte os, så vi kan vurdere, om vi har et kommunalt lokale til jeres aktiviteter. Har vi ikke det, har I mulighed for at søge om lokaletilskud.

Vi anbefaler, at I ved nye lejemål ikke underskriver lejekontrakten, før I har modtaget tilsagn fra os om, at I er berettiget til lokaletilskud.

Tilskud til nye lokaler mv. kræver forudgående godkendelse fra Fritidsafdelingen. 

Selvbetjening

Få mere at vide om reglerne for lokaletilskud

Bookingkoordinator

Jeanette Egesø

21 43 17 23 fritid@slagelse.dk