Spring til...

Udviklingspuljen

Søg om tilskud til bl.a. nyt udstyr, udviklingsarbejde, arrangementer/tiltag med et folkeoplysende formål og opstart af en ny forening

Gennem vores Udviklingspulje kan du få tilskud til bl.a. indkøb af nyt udstyr, udviklingsarbejde, partnerskaber, nye folkeoplysende tiltag og meget mere.

Puljen støtter projekter inden for både traditionel foreningsaktivitet, selvorganiseret idræt, gadeidræt og aktiviteter for borgere med handicap.

Puljen for 2024 er på 100.000 kr.

Hvem giver vi tilskud til?

  • Godkendte foreninger, herunder handicapforeninger
  • Frivillige organisationer
  • Selvorganiserede grupper og enkeltpersoner
  • Institutioner i vores kommune

Derudover kan Folkeoplysningsudvalget og Fritidsafdelingen selv tage initiativ til projekter, der er i tråd med retningslinjerne for puljen og til gavn for fritids- og idrætslivet.

Hvad giver vi tilskud til?

  • Nye tiltag med et folkeoplysende formål
  • Udviklingsarbejde
  • Arrangementer med et folkeoplysende formål
  • Kulturelle amatøraktiviteter
  • Udstyr (fx grej, som I låner ud til nye medlemmer)
  • Folkeoplysende tilbud til borgere, som ikke er tiltrukket af eksisterende tilbud
  • Aktiviteter af tværgående karakter, fx partnerskaber om at løse konkrete opgaver
  • Aktiviteter, der fremmer sundhed
  • Opstart af en ny forening
  • Aktiviteter/tiltag, der understøtter dit arrangement, fx markedsføring af arrangementet og leje af toiletvogne.

Hvad har puljen støttet? 

Inden for de seneste år har puljen bl.a. givet tilskud til:

  • Indkøb af udlåns-ketsjere
  • Indkøb af våddragter til udlån
  • Indkøb af E-jolle til juniorafdeling
  • Indkøb af skadesforebyggende udstyr
  • Indkøb af springstøtter
  • Indkøb af trampoliner
  • Opstart af motionsfodbold for drenge

Hvad giver vi ikke tilskud til?

  • Byggerier og anlæg
  • Udstyr til enkeltpersoner
  • Eksisterende aktiviteter
  • Kommercielle formål
  • Drift af eksisterende aktiviteter, fx el, vand, varme og lokaleleje
  • Tøj
  • Kompetencegivende formål, der er erhvervsmæssigt karrierefremmende
  • Lukkede arrangementer (arrangementer uden offentlig adgang)
  • Aktiviteter, der hører under anden lovgivning 
  • Arrangementer, hvor overskuddet går til velgørende formål
  • Arrangementer uden for vores kommunes grænser
  • Projekter/aktiviteter, der allerede er afsluttet
  • Mad og drikke (gælder både deltagere og frivillige)
  • Kontorhold
  • Ophold, rejser og deltagelse i mesterskaber, træningslejre mv.
  • Præmier, pokaler, medaljer og gaver           

Særligt om honorar

Du får ikke tilskud til honorar, medmindre vi vurderer, at honoraret er en væsentlig forudsætning for, at din aktivitet kan finde sted. Det kan fx være honorar til oplægsholder, facilitator og brandrådgiver.

Vi giver dog ikke tilskud til løn/honorar til frivillige.

Hvordan søger du?

Indsend din ansøgning via selvbetjeningsboksen her på siden.

Hvornår søger du?

Fritidsafdelingen og Folkeoplysningsudvalget behandler ansøgninger til puljen 1 gang om året.

Indsend din ansøgning senest den 20. oktober.

Vedlæg følgende til din ansøgning

  • Tidsplan for projektet/aktiviteten
  • Budget for projektet/aktiviteten
  • Din forening/organisations seneste årsregnskab (medmindre I er en ny forening/aktivitet)
  • Evt. indhentede tilbud af relevans for projektet
  • Evt. uddybende projektbeskrivelse

Hvornår får du svar?

Folkeoplysningsudvalget tager stilling til alle ansøgninger på et møde i november. Du får svar i løbet af ca. 14 dage efter mødet. 

Hvordan prioriterer vi ansøgninger

Når vi behandler din ansøgning, tager vi udgangspunkt i følgende 7 bærende principper:

  • Børn og unge
  • Faktuel viden/forskning
  • Idrætspolitik
  • Inddragelse af borgere
  • Medfinansiering
  • Nytænkning
  • Omfang

Husk CVR-nummer og NemKonto

Din forening, organisation mv. skal have et CVR-nummer og en NemKonto, før vi kan udbetale tilskud til jer. I særlige tilfælde kan vi udbetale til CPR-nummer.

Krav til markedsføring af arrangementer og aktiviteter

Hvis du modtager tilskud til et arrangement eller en aktivitet, skal du:

  • Oprette arrangementet/aktiviteten i arrangementskalenderen Kultunaut.
  • Oprette en Facebook-begivenhed og gøre Facebook-siden Hvad sker der i Slagelse til medorganisator af begivenheden.
  • Synliggøre arrangementet/aktiviteten på relevante egne og eksterne kanaler.
  • Gerne sende en plakat/billede i størrelsen 690 x 680 pixel til os til brug for halskærme.

Dette for at andre borgere bliver opmærksomme på dit arrangement/din aktivitet og muligheden for at deltage.

Du skal derudover angive, at arrangementet/aktiviteten er blevet til gennem tilskud fra Slagelse Kommune og sætte Slagelse Kommunes logo på tryksager og andet relevant materiale.

Vi fremsender gerne kommunens logo til dig, hvis du ikke har det. 

Hvad skal du sende til os efter projektet/indkøbet?

Send følgende til fritid@slagelse.dk senest 1 måned efter aktiviteten/projektets afslutning:

  • Tilskudsregnskab (de samlede indtægter og udgifter ved projektet/aktiviteten)
  • Relevante bilag, fx kopi af fakturaer
  • En kort evaluering af aktiviteten/projektet
  • Et par billeder fra aktiviteten/projektet

Vær opmærksom på

  • Du skal bruge tilskuddet til det aftalte formål, og dit projekt/indkøb skal gennemføres, som det er beskrevet i din ansøgning.
  • Du må derfor ikke uden forudgående tilladelse ændre på projektets formål, omfang, målgruppe, varighed mv. eller bruge tilskuddet på noget andet, end det er bevilget til.
  • Hvis du ikke har brugt tilskuddet til det aftalte formål, skal du tilbagebetale tilskuddet.
  • Hvis du ikke har brugt hele tilskuddet, skal du tilbagebetale det overskydende beløb.

Fra idé til virkelighed

Kontakt os gerne, hvis du er i tvivl om ansøgningsprocessen, retningslinjer eller de bærende principper, eller hvis du har en idé til en aktivitet/et projekt, som du gerne vil have sparring på.

Du finder vores kontaktinfo nederst på puljesiden.

Selvbetjening

Bliv klogere på de bærende principper

Fritidskonsulent/Specialkonsulent

Sussanne Havsager

24 90 91 35 sukja@slagelse.dk