Arbejdsmarked og Integration

Kontaktoplysninger

Organisation

Under centret hører
Oplysninger om dig
  • Personoplysninger
  • Aktindsigt

    Aktindsigt

    Er du borger i Slagelse Kommune, og har du eller har du haft en sag i Center for Arbejdsmarked og Integration? Så kan du med selvbetjeningsløsningen "Min Sag" generere din egen aktindsigt og få den leveret inden for 1 til 7 arbejdsdage.

    Med den digitale løsning vil du modtage dokumenterne direkte i din digitale postkasse.

    Det giver dig bedre mulighed for at følge med i din sag.

    Partsrepræsentanter/tredje part

    Partsrepræsentanter/tredje part, som repræsenterer en sag, kan med en fuldmagt, som skal uploades, få aktindsigt via Min Sag.

    Hvordan fungerer det?

    Min Sag er for borgere i Slagelse Kommune, der har en sag i Job­centeret eller Integration & Netværk.

    Du kan via Min Sag løbende orientere dig om status i din sag f.eks. hver tredje måned i den information, som vi sagsbehandler ud fra.

    Når du er logget ind på siden, kan du bestille alle dine sagsakter og journalnotater - dog MAX op til 5 år tilbage.

    Hvis du ønsker aktindsigt mere end 5 år tilbage, skal du kontakte vores reception på:

    Hvordan gør jeg?

    Du finder Min sag via selvbetjening, hvor du skal bruge dit NemId til at logge dig ind med.

    Partsrepræsentanter skal ligeledes bruge NemID.

    Du modtager herefter en bekræftelse i din digitale postkasse inden for kort tid. Sagsakterne fra Center for Arbejdsmarked og Integration vil derefter fra Min sag blive sendt til din digitale postkasse.

Lovbestemte sagsbehandlingsfrister
  • Hvornår starter sagsbehandlingsfristen?

    Sagsbehandlingsfristen starter, når myndigheden har modtaget en ansøgning og frem til, at der træffes en afgørelse.

    Sagsbehandlingsfristerne er generelle. Det betyder, at der kan være særlige situationer, hvor den angivne sagsbehandlingsfrist ikke kan overholdes.

    Hvis sagsbehandlingsfristen ikke kan overholdes, vil du, som ansøger få besked om, hvornår der kan forventes en afgørelse.

    Nogle af fristerne er lovbestemte (f. eks. aktindsigt), og andre er kommunens egne servicestandarder.

    Se de lovbestemte frister i hver kategori.

     

  • Lov om social pension

    Afgørelse om

    Førtidspension:

    På det foreliggende grundlag 4 måneder (hvoraf de 3 måneder er lovbestemt)

    • 1 måned til behandling af ansøgning samt indstilling
      (servicestandard)
    • 3 måneder fra indstilling til afgørelse i pensionsudvalget (lovbestemt)

    Seniorpension:

    6 måneder

  • Forvaltningsloven

    Aktindsigt hvor vedkommende er part i sagen

    snarest og inden 7 arbejdsdage, medmindre det ikke er muligt for eksempel på grund af sagens omfang eller kompleksitet.

  • Lov om offentlighed i forvaltningen

    Aktindsigt hvor vedkommende ikke er part i sagen

    Snarest og inden 7 arbejdsdage, medmindre det ikke er muligt for eksempel på grund af sagens omfang eller kompleksitet.

  • Databeskyttelsesforordningen

    Indsigt i behandlede oplysninger

    Snarest. Er begæringen ikke besvaret inden 1 måned, skal den pågældende underrettes som grunden hertil, samt om, hvornår afgørelsen kan forventes at foreligge.

  • Retssikkerhedsloven

    Genvurdering af afgørelser ved klage:

    4 uger

    Frist for genvurdering af visse jobcenterklager:

    Klager over jobcenterets afgørelser efter kapitel 11 - 14 i lov om en aktiv
    beskæftigelsesindsats, vedrørende personer der er omfattet af lovens § 6, hvor afgørelsen er begrundet i personens ønsker og forudsætninger samt
    arbejdsmarkedets behov:

    5 arbejdsdage

    Klager over jobcenterets afgørelse om, at beskæftigelsesindsatsen for personer, der er omfattet af lovens § 6 skal varetages af en anden aktør:

    5 arbejdsdage

    Klager over at det ordinære arbejde, som personer i seniorjob er henvist til af jobcenteret, ikke har været rimeligt, jf. § 12, stk. 2, nr. 1, i lov om seniorjob:

    5 arbejdsdage

    Behandling af klager over f. eks. håndtering af sagsbehandlingen:

    10 dage

     

Servicestandarder - fastsat af kommunen
  • Hvornår starter sagsbehandlingsfristen?

    Sagsbehandlingsfristen starter, når myndigheden har modtaget en ansøgning og frem til, at der træffes en afgørelse.

    Sagsbehandlingsfristerne er generelle. Det betyder, at der kan være særlige situationer, hvor den angivne sagsbehandlingsfrist ikke kan overholdes. 

    Hvis sagsbehandlingsfristen ikke kan overholdes, vil du, som ansøger få besked om, hvornår der kan forventes en afgørelse.

    Nogle af fristerne er lovbestemte (f. eks. aktindsigt), og andre er kommunens egne servicestandarder.

    Se de lovbestemte frister i hver kategori.

  • Lov om aktiv beskæftigelsesindsats

    Ansættelse med løntilskud til fleksjobbere:

    3 måneder

    Fleks-løntilskud:

    10 dage

    Ansøgning om:

    arbejdsredskaber, arbejdspladsindretning m.v. til fleksjobansatte eller kommende fleksjobansatte:

    4 uger

    Udgifter til hjælpemidler:

    i form af arbejdsredskaber og arbejdspladsindretninger med henblik på at fremme ordinær beskæftigelse, fastholdelse af ordinært job eller i tilbud:

    4 uger

     

    • Til personer, der deltager i tilbud om virksomhedspraktik, løntilskud, nytteindsats eller vejledning og opkvalificering, kan gives tilskud til hjælpemidler med henblik på at understøtte, at personen kan deltage i tilbuddet.

    • Til personer i jobafklaringsforløb og ressourceforløb samt revalidender, som deltager i tilbud om virksomhedspraktik, ansættelse med løntilskud, nytteindsats eller vejledning og opkvalificering, kan der gives støtte til særlige udgifter, der er en nødvendig følge af deltagelse i uddannelse efter vejledning og opkvalificering eller af en nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.

    • Det samme gælder for personer, omfattet af sygedagpenge, som deltager i tilbud som led i afklaringen af personens arbejdsevne.

    Befordringsgodtgørelse under tilbud:

    2 uger

    • En borger har ret til befordringsgodtgørelse, hvis han eller hun har mere end 24 km/retur til tilbudsstedet. Har borgeren nedsat funktionsevne kan der også ydes tilskud til de første 24 km.

    Merudgiftsgodtgørelse under tilbud:

    2 uger

    • Godtgørelsen skal dække nogle af de eventuelle udgifter, som en borger har i forbindelse med deltagelse i tilbuddet.

    Mentorstøtte:

    4 uger

    Ansøgning om revalidering:

    3 måneder

    Ansøgning om revalidering som støtte til etablering af selvstændig virksomhed:

    3 måneder

  • Lov om sygedagpenge

    § 56/58a-aftale:

    4 uger

  • Lov om social pension

    Afgørelse om:

    førtidspension på det foreliggende grundlag:

    4 måneder (hvoraf 1 måned er servicestandard).

    • 1 måned til behandling af ansøgning samt indstilling (servicestandard)
    • 3 måneder fra indstilling til afgørelse i pensionsudvalget (lovbestemt)
  • Lov om kompensation til handicappede i erhverv

    Ansøgning om personlig assistance:

    4 uger

  • Lov om repatriering

    Det er meget forskelligt, hvor lang tid der går, fra man beslutter sig for at vende hjem, til den endelige udrejse fra Danmark finder sted. Det kan i mange tilfælde være en fordel, at det ’tager tid’ at vende hjem.

    Der er tale om en meget stor beslutning, når man endeligt opgiver sine rettigheder i Danmark – ikke mindst for de udlændinge, som ikke har fortrydelsesret.

    Som udgangspunkt kan du regne med at det tager op til 3 måneder for Slagelse Kommune at behandle din ansøgning om økonomisk støtte til at vende hjem. Sagsbehandlingstiden afhænger dog altid af forhold i den enkelte sag, og kan være både kortere og længere.

    Dertil kommer tiden fra du beder om en rådgivningssamtale hos Dansk Flygtningehjælp, til samtalen finder sted – normalt ca. 3 uger.

  • Lov om Integration

    Henvisning til Danskuddannelse:

    2 uger

Siden er sidst opdateret 30. september 2020