Affald fra husholdningen
Få svar på de mest stillede spørgsmål om affald fra husholdningen. Fx hvornår og hvor ofte dit affald hentes.
Fakta om affaldsordningen
- Alle private husstande i kommunen skal være tilmeldt ordningen, og alle skal sortere deres affald. Kontakt os hvis du har bygget nyt hus eller sommerhus
- De fleste husstande har to beholdere med to rum i hver. Den ene har et rum til restaffald og et rum til madaffald. Den anden har et rum til metal/glas/hård plast og et rum til papir/pap
- Du kan komme af med aviser, ugeblade, småt pap og emballage af metal, glas og hård plast på din adresse i din beholder med det grønne låg
- Du kan få hentet småt elektronik og brugte batterier ved at lægge det i en klar pose på beholderens låg
- Du kan få hentet haveaffald og storskrald på din adresse ved at bestille en afhentning. Servicen koster ikke ekstra
Få besked inden dit affald hentes
Du kan få en sms eller e-mail, inden vi henter dit affald.
Få besked når der er nyt
Abonnér på denne side, så får du en e-mail, når vi har nyt at fortælle om affaldsordningen. Tryk på 'Abonnér på denne side' nederst i den grå boks.
-
Hvornår får jeg hentet mit affald?
Hvilken dag hentes mit affald?
Se hvornår dit affald hentes i din tømmekalender for hele året. Kalenderen ser du via selvbetjening.
Kalenderen viser også, hvornår storskrald og haveaffald kan hentes, hvis du bestiller en afhentning.
Hvilket tidspunkt hentes affald?
Skraldemanden henter dit affald mellem kl. 5.00 og kl. 20.00.
Skraldemanden tilrettelægger selv sin rute, og tidspunktet for afhentning på din adresse kan derfor variere.
-
Jeg har ikke fået hentet mit affald. Hvad gør jeg?
Madaffald/restaffald og genbrugsaffald
Har skraldemanden ikke hentet dit madaffald/ restaffald eller genbrugsaffald på den sædvanlige ugedag, skal du henvende dig senest to hverdage efter.
Henvend dig via selvbetjening eller ring til firmaet Remondis der henter affald.
- Giv besked om manglende afhentning af affald
- Remondis (tidligere M. Larsen)
Tlf. 43 48 93 68
Mandag-torsdag kl. 8-16 og fredag kl. 8-15
Haveaffald og storskrald
Er dit haveaffald eller storskrald ikke hentet den dag, du har bestilt afhentning til, skal du kontakte AffaldPlus via selvbetjening eller ved at ringe til dem.
- Meld at dit haveaffald eller storskrald ikke er hentet
- AffaldPlus tlf. 55 75 08 00
- Giv besked om manglende afhentning af affald
-
Hvordan får jeg hentet haveaffald og storskrald?
Du skal selv bestille en afhentning af haveaffald eller storskrald på din adresse. Det koster dig ikke ekstra.
-
Hvordan skal jeg sortere mit affald?
Du kan læse mere om sortering af affald på siden:
-
Skal jeg bruge specielle poser til madaffald?
Ja, det skal du. Du skal bruge de brune eller grønne poser, der kun er til madaffald.
Poserne kan hentes gratis flere steder i kommunen.
-
Jeg har ikke flere poser til madaffald. Hvor kan jeg få flere?
Du kan hente poser til madaffald gratis hos Bibliotek og Borgerservice eller på genbrugspladserne samt hos en række forhandlere.
-
Kan jeg få en større beholder, og hvad koster det?
Du kan bytte din mad- og restaffaldsbeholder ud med en større eller mindre, hvis du har behov for det.
Du kan også få en ekstra genbrugsbeholder til metal/glas/hård plast og papir/pap.
Det er ikke nødvendigvis en helt ny beholder, du får. Vi tager ofte af lageret af hjemtagne beholdere, men den vil selvfølgelig være rengjort og funktionsduelig. Kun nye boliger får altid helt nye beholdere.
Priser
Du kan se priser på de forskellige beholdere på siderne:
-
Må jeg ændre på rumopdelingen i min beholder?
Nej, du må ikke ændre på rumopdelingen eller flytte skillevæggen. Du skal bruge rummene, som mærkaterne på indersiden af låget viser.
Beholderens rum passer med skraldebilens rum, så indholdet tømmes ud i bilens to rum.
Hvis du har mere affald, end der kan være i beholderne, er der mulighed for at få en større beholder eller en ekstra genbrugsbeholder.
-
Hvornår er der sæsontømning af affald for sommerhuse?
Sommerhuse tilmeldt sæsontømning får i 2021 hentet affald:
- Første gang i uge 11/12
- Sidste gang i uge 43/44
Om det er den ene eller den anden uge, afhænger af, om din ejendom får hentet affald i en lige eller ulige uge.
Se hvilken dag du får hentet affald.
Sommerhuse med sæsontømning får tømt hver uge i samme periode som helårshuse.
-
Hvordan betaler jeg for affaldsordningen, og hvad dækker betalingen?
Du betaler via ejendomsskatten.
Alle husstande betaler for at få hentet affald fra husholdningen. Betalingen dækker også afhentning af haveaffald og storskrald på din adresse.
- Affaldsgebyrets sammensætning for normalhusstande (pdf - nyt vindue)
- Affaldsgebyrets sammensætning for sommerhuse (pdf - nyt vindue)
- Affaldsgebyrets sammensætning for etageejendomme (pdf - nyt vindue)
Prisudvikling
De fleste vil opleve, at prisen er steget fra 2017 til i dag. Du kan se prisen på ejendomsskattebilletten.
Baggrund for den nuværende affaldsordning og stigning er, at der fra regeringens side stilles krav om, at mindst 50 % af affald skal genanvendes i 2022, og at det generelt er blevet dyrere at hente husholdningsaffald og behandle madaffald.
På trods af stigningen er gebyret stadig lavere end i 2013, og den kommer efter en række år, hvor prisen løbende er sat ned.
-
Er der særlige forhold for etageejendomme og samlede bebyggelser?
Alle i kommunen skal sortere deres affald.
Men der kan være særlige forhold for etageejendomme og samlede bebyggelser.
Er du ansvarlig for affaldsordningen i din etageejendom eller samlede bebyggelse, er du velkommen til at kontakte os for at få svar på dine spørgsmål.
Du kunne fx være ejer, administrator, vicevært eller lignende.
Kontakt Slagelse Kommune, Affald og Genbrug på:
- affaldsordning@slagelse.dk
- Tlf. 58 57 38 50